Warunkiem przystąpieniem do egzaminu praktycznego jest zapewnienie przez osobę egzaminowaną odpowiedniego stroju ochronnego w postaci:
1) obuwia pełnego, zakrywającego stopę, wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego
2) spodni z długimi nogawkami
3) kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski
4) rękawic zakrywających całe dłonie
ZADANIA EGZAMINACYJNE:
I. Wykonaniu na placu manewrowym zadań:
- przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych ele-mentówpojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
- zdjęcie motocykla z podpórki i przemieszczenie go bez pracującego silnika w wyznaczonym stanowisku (maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu), podparcie motocykla na podpórce
- jazda po łukach w kształcie cyfry 8
- slalom wolny (jazda pomiędzy 5 bramkami ustawionymi na placu manewrowym)
- slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym)
- ominięcie przeszkody
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
- hamowanie awaryjne
- hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu
Zadanie egzaminacyjne nr 1
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) działanie sygnału dźwiękowego,
e) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
f) działanie świateł mijania,
g) działanie świateł drogowych,
h) działanie świateł hamowania „STOP”,
i) działanie świateł kierunkowskazów,
j) działanie świateł awaryjnych,
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1 powyżej:
– na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut,
– osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
– losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych w lit. a–d oraz 1 element spośród elementów określonych w lit. e–j. W przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego;
2) właściwe ustawienie lusterek, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:
– w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem.
3) dla kategorii A2, A:
a) wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego (czyli: kamizelka odblaskowa, odpowiedni kask ochronny oraz ochraniacze na kolana i łokcie)
b) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
c) zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
d) podparcie pojazdu na podpórce;
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 3:
– zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
– nie najeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
– maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);
Zadanie egzaminacyjne nr 2
Jazda po łukach w kształcie cyfry 8
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
Zadanie egzaminacyjne nr 3
Slalom wolny ( jazda pomiędzy 5 bramkami ustawionymi na placu manewrowym)
2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
Sposób wykonania zadania:
a) niepodpieranie się nogami,
b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
c) niepotrącanie pachołków
Zadanie egzaminacyjne nr 4
Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami):
przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową;
Sposób wykonania zadania:
a) średnia prędkość przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
b) przejazd musi odbywać się na 2 lub 3 biegu,
c) niepodpieranie się nogami,
d) niepotrącanie pachołków
Zadanie egzaminacyjne nr 5
Ominięcie przeszkody
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2) 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;
Sposób wykonania zadania:
a) prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
b) przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków
Zadanie egzaminacyjne nr 6
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.
Zadanie egzaminacyjne nr 7
Hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu
Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania)
Zadanie egzaminacyjne nr 8
Hamowanie awaryjne
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych. W przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania)
II . Jazda w ruchu drogowym
Jazda w ruchu drogowym zgodnie z techniką kierowania i przepisami ruchu drogowego.
Minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym – 25 minut.
Osoba egzaminowana uzyskuje:
- POZYTYWNY wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli poprawnie wykonała wszystkie zadania zarówno na placu manewrowym jak i w ruchu drogowym
- NEGATYWNY wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne.
Cena egzaminu państwowego: 180 zł